4. Влада - менеджмент - лідерство
Свобода - це ще не все,
свобода - це лише половина правди...
Ось чому я пропоную, щоб до статуї Свободи на східному
березі додали статую Відповідальності на західному
Віктор Франкл
Людина в пошуках смислу
Проблеми лідерства й ефективного його використання в менеджменті приділяється особлива увага. Теорії лідерства прагнуть з'ясувати, які характеристики лідерства виявляються Найбільш ефективними та чому. Дослідники цієї проблеми справедливо підкреслюють, що для успішного виконання своїх функцій керівник-менеджер має бути і лідером.
Розглянемо ці поняття детальніше з погляду їхньої сутності та взаємовпливу.
Слово лідер означає: той, хто веде за собою, очолює.
Лідер здійснює важливу функцію управління — показує шлях руху вперед, веде за собою виконавців. Сьогодні у світі склалася так ситуація, що без визнаних лідерів неможливо вижити ні підприємницькій, ні іншій організації. Лідерство є тим видом діяльності, який поряд із керівництвом та прийняттям рішень властивий всій системі управління. Якщо ефективний керівник однозначно позитивно впливає на ефективність управління, то ефективні лідери не завжди є одночасно й ефективними керівниками. Про ефективність лідера можна судити з того якою мірою він впливає на персонал організації. Інколи ефективне лідерство (неформальний лідер) може бути перепоною досягненню мети організації.
Між керівництвом та лідерством є певні відмінності. керівництво — це розумовий та фізичний процес, який веде до того, що підлеглі виконують рішення керівників і вирішують визначені завдання,
то лідерство є процесом, за допомогою якого одна особа впливає на членів групи, при цьому не обов'язково посідаючи формальну посаду.
Посада керівника — це результат свідомої дії формальної організації. Лідерами стають не з волі організації, і дії лідерів не обмежуються рамками повноважень та структур. Дуже часто керівник є лідером без будь-якого зв'язку з його посадою в існуючій управлінській ієрархії. Тому проблема поєднання функцій лідера і менеджера в одній особі все більш привертає увагу теоретиків.
Теорія лідерства прагне з'ясувати й передбачити, які характеристики лідерства виявляються найбільш ефективними і чому з позиції спрямування зусиль персоналу на досягнення мети організації в конкретних умовах.
Згідно з теорією особистих якостей лідерства (теорією великих людей), кращі керівники — це ті, котрі мають певний набір властивих усім людям особистих якостей. Наприклад: знання, інтелект, чесність, здоровий глузд, ініціативність тощо. Знаючи про необхідність цих рис, люди можуть навчатися виховувати їх у собі й ставати хорошими керівниками. Для успішного здійснення лідерства потрібно, щоб особисті риси керівника співвідносилися з особистими рисами, діяльністю, метою і завданнями його підлеглих.
Діловим людям, незалежно від місця здійснення бізнесу, необхідний лідер думки, лідер інтуїції, лідер дії, лідер результату.
Головні риси, які мають бути властиві лідерові в сучасній діловій організації, такі:
- мистецтво бути рівним, тобто здатність налагоджувати й
підтримувати систему відносин з рівними собі людьми;
- мистецтво бути керівником, тобто здатність керувати
підлеглими, долати труднощі та вирішувати всі проблеми, що
приходять до керівника разом з владою та відповідальністю;
- мистецтво розв'язувати конфлікти — здатність виступати в ролі посередника між двома сторонами в конфлікті, врегульовувати неприємності, пов'язані з психологічними стресами;
- мистецтво обробляти інформацію — здатність побудувати систему комунікацій в організації, одержувати надійну
інформацію та ефективно її оцінювати;
- мистецтво приймати нестандартні управлінські рішення
- здатність знаходити проблеми та рішення в умовах, коли
альтернативні варіанти, дії, інформація та цілі незрозумілі або
викликають сумнів;
- мистецтво розподіляти ресурси в організації — здатність
вибрати потрібну альтернативу, знайти оптимальний варіант
умов обмеженості часу та недоступності інших видів ресурсів;
- захист підприємця — здатність іти на виправданий ризик і впровадження інновацій в організації;
- мистецтво самоаналізу — здатність розуміти позицію лідера, його роль в організації, вміння бачити те, як він впливає на організацію.
Керівників фірм і компаній, зорієнтованих на інновації, називають перетворюючими лідерами
Перелік особистих рис перетворюючого лідера такий:
1. бачення ситуації, проблеми, тобто створення у своїй уяві образу організації та "перенесення" свого бачення у свідомість персоналу, розробка конкретних шляхів і засобів досягнення мети;
2. цілісність характеру — вірність слову, дотримування загальнолюдських норм моралі, єдність цінностей, мети і засобів її досягнення;
3. віра в людей, зацікавленість у людях, довіра до людей, довіра людей до лідера;
4. безкорисливість — служіння людям, відсутність сліпого кар'єризму, виважене використання особистих благ;
5. прихильність (відданість) до організації: організація —-
другий дім, підлеглі — це діти, усі блага — для організації;
6. творчі здібності — пошук нового, перетворення існуючого на краще;
7. твердість духу, висока вимогливість, право нагороджувати і карати, позитивне ставлення до єдиноначальності;
уміння спілкуватися — ділове спілкування, інформування підлеглих, уміння вести душевну розмову, бути серед підлеглих,
8. мати авторитетне оточення;
9. уміння ризикувати — спонукання персоналу до інновацій,
оцінювання іноваторів, поведінка з урахуванням ситуації;
10. уміння знаходити елегантні та прості рішення складних проблем;
11. урівноваженість, уміння зберігати спокій у кризових ситуаціях, що спонукає оточуючих також зберігати спокій.
Під лідерством розуміється спроможність впливати на окремі особистості та соціальні групи, трудові колективи, спрямовувати їхні зусилля на досягнення мети організації, фірми, підприємства.
Лідерство як відповідне соціальне відношення включає чотири головні змінні:
1. характеристики лідера;
2. позицію, потреби й інші характеристики його послідовників;
3. характеристику організації — її мету, структуру, природу
завдань, котрі має бути виконано;
4. соціальне, економічне і політичне середовище.
Лідерство — це складне поєднання зазначених змінних.
Вплив лідерів у підприємницькій діяльності
з погляду менеджменту виявляється в зміні настроїв, форму
ванні бажань і уявлень про розвиток бізнесу персоналом організації.
Для того щоб зробити своє лідерство і вплив ефективними, керівник має розвивати і застосовувати владу. Будь-яка людська діяльність так чи інакше пов'язана з проявом владних відносин. Однак в економічній теорії частіше говорять не про владу, а про відносини, права, повноваження, вплив або про силу впливу суб'єкта на об'єкти своєї діяльності: на людей або ж на речі. У спілкуванні й публікаціях ми часто згадуємо силу впливу, про що б не йшла мова — про примус, звичаї і традиції, мистецтво, авторитет, закон, віру, переконання або звички. Незважаючи на очевидні розбіжності між цими поняттями, у кожному з них інтуїтивно схоплюється єдиний внутрішній зміст — скрізь мається на увазі силове, примусове обмеження свободи вибору. Це дає змогу розглядати владу в узагальненому вигляді як систему обмежень свободи особи.
Влада в менеджменті
Кожний керівник може реалізувати свої функції завдяки впливу на підлеглих.
Вплив — це поведінка індивіда, яка вносить зміни в поведінку, відносини, відчуттів іншого індивіда. Конкретні засоби впливу надзвичайно різноманітні: від тихого прохання до насильницької дії. Вплив також здійснюють за допомогою ідей. Багато філософських, соціальних чи релігійних ідей, обґрунтованих людьми, які ніколи не мали офіційних повноважень, протягом тривалого часу впливали на поведінку багатьох націй.
Для того щоб керувати людьми, менеджер повинен впливати на них. Цей вплив має забезпечити не лише прийняття індивідом чи групою людей певних ідей, а й дії, що виражаються у праці, спрямованій на досягнення цілей організації. Він можливий лише за наявності у керівника влади.
Необхідність і сутність влади в менеджменті
Влада керівника, на перший погляд, передбачена його повноваженнями. Однак у системі формальних повноважень керівника закладена потенційна влада над підлеглими, а реальна влада залежатиме від того, як формуються його відносини з навколишнім середовищем — безпосередніми керівниками, підлеглими та колегами.
Влада в менеджменті — реальна можливість впливати на поведінку інших, змінювати їх у визначеному напрямі.
Влада є необхідною умовою успішної діяльності організації.
ВИДИ та БАЛАНС ВЛАДИ
На перший погляд може здаватися, що володіння надає можливість нав'язувати свою волю незалежно від почуттів, бажань і здібностей іншої особи. Якби це відбувалося насправді, то абсолютно всі керівники організацій мали б владу для впливу на підлеглих.
Існує два види влади:
- влада керівника над підлеглими;
- влада підлеглих над керівниками.
Влада завжди є предметом боротьби між її представниками, між особами, наділеними нею і охочими її здобути. У процесі цього змагання в організаціях об'єктиви встановлюється баланс влади. Чим швидше він встановиться, тим більша ймовірність ефективного функціювання організації. Усвідомлюючи це, сучасні менеджери обмежують свою владу, передають частину її підлеглі-застосовують м'які форми її реалізації.
Влада керівника над підлеглими реалізується у таких формах:
1. Влада, що ґрунтується на примушуванні. Поширена в організаціях, де керівники не визнають іншої влади над підлеглими, хоча, можливо, інтуїтивно відчувають обмеженість засобів примушування. Суть цієї влади полягає в наявності в керівника засобів покарання підлеглого, що можуть зашкодити задоволенню його суттєвих потреб і спричинити певні неприємності.
2. Влада, заснована на винагороді. Передбачає використання винагороди як головного важеля впливу підлеглого, що означає задоволення його суттєвих потреб.
.
Лідерство
У житті лідера кар'єра й особисте життя тісно переплітаються, взаємодоповнюються. Справжні лідери ніколи не бувають пересічними людьми. їхні честолюбність, талант, здібності, сприйняття нового служать їм, а не панують над ними. Використовуючи їх, лідери реалізують своє істинне покликання. Вони діють відповідно до свого бачення досконалості і прекрасного, демонструючи при цьому єдність мети, невгамовну енергію.
Лідер (англ. leader — вести, керувати) — особистість, яка користується беззастережним авторитетом І повагою у зв'язку зі своїми особистими видатними людськими, інтелектуальними або фаховими якостями.
Однією з особливостей справжнього лідера є допомога працівникам у реалізації їхніх задумів. Цей процес не зовсім альтруїстичний, оскільки лідери завжди настирливі, уперті в досягненні кращого для себе, для своєї організації та працівників. Сформована ними управлінська команда натхненно працює, а не відбуває повинність.
Відмінність між функціями лідера команди й керівника підрозділом {відділом} зумовлена відмінностями ролей.
Природа лідерства та його складові.
Типологія лідерів
Лідерство виникає там, де є потреба в ініціативних особах, які добровільно беруть більшу відповідальність, ніж передбачено посадою, стають неформальним лідером. Лідер також є керівником, але характер його дій особливий. Він не управляє, а веде за собою людей, які є не його підлеглими, а послідовниками. Формально посада керівника забезпечує передумови і для лідерства в колективі, але автоматично це не відбувається. Можна бути першою особою в організації, та не бути лідером, оскільки його добровільно визнають як єдиного, хто здатний забезпечити задоволення потреб людей, знайти вихід із, здавалося б, безвихідних ситуацій.
Зважаючи на сферу реалізації цього феномену, виокремлюють інструментальний (у ділових відносинах) та експресивний (у міжособистісних стосунках) типи лідерів. Експресивним лідером найчастіше стає найшанованіша особа, яка згладжує конфлікти, нейтралізує напруження, підвищуючи ефективність праці. Такий лідер може стати й ініціатором асоціальної поведінки.
Стиль керівництва
Стиль є феноменом, який часто не має кількісного виміру і сприймається інтуїтивно як комплекс особливостей об'єкта. Такий погляд прийнятний для трактування стилю керівництва, який розглядають у контексті організації праці підлеглих. Нерідко поняття «стиль керівництва» і «стиль управління» ототожнюють, хоч між ними існують певні відмінності.
Стиль управління — системна поведінка керівника щодо безпосередньо підпорядкованих йому управлінських працівників, яка змінюється в часі залежно від ситуації і виявляється у способах виконання управлінських робіт і впливу на об'єкт управління підпорядкованого управлінського персоналу.
Висновки
Діяльність сучасного вітчизняного менеджера перебуває під впливом політичних, соціальних і психологічних чинників дестимулюючого І стимулюючого характеру. їх сукупність вимагає таких особистих якостей як активна соціальна позиція, компетентність, опора на колективний розум, товариськість і дружелюбність, практично-психологічний настрій, здатність до саморефлексії; психологічний такт. Поняття «керівництво», «влада» та «лідерство» мають різну сутність.
Керівництво полягає у праві особи давати офіційні доручення підлеглим, вимагати їх виконання. Влада — це змога впливати на поведінку інших. У системі формальних повноважень керівника передбачена потенційна влада над підлеглими, а реальна влада залежить від відносин керівника з навколишнім середовищем — його безпосередніми керівниками, підлеглими та колегами. Сучасна філософія менеджменту основою ефективного впливу на підлеглих вважає відносини керівництва і влади, побудовані на засадах лідерства.
Інформація з цієї теми наявна в таких джерелах нашого списку літератури:
(18);(21);(22);
(31);(35);(41);
(48);(55);(56);
(57);(63);(64);
(73);(74);(75);
(78);(81);(90);
(92);(111);(121);
(127);(128).
mx.zip(4).
Назад до таблиці